اقتصاد و بازار اصفهان یکی از تأثیرگذارترین بخش های پولی و مالی کشور است که در حال حاضر و علیرغم تجربه رکود در حوزه های مختلف، بازهم تأثیر خود را در معادلات و پیش بینی های بازار ایران دارد و در عین حال در بعضی قسمت‌ها از جمله بازار اطلاعات، در حال رشد و ایجاد فضاهای جدید است.
در این بین دغدغه فروش و بازاریابی، بیش از هر زمان دیگر به موضوع صاحبان بنگاه‌ها و کسب‌وکارهای اصفهان تبدیل شده است.
در این یادداشت تلاش می‌کنم تنها بخش کوچکی از مسائل حائز اهمیت در این بخش از فضای اقتصاد و بازار کشور را یادآوری و بررسی نمایم.

هنگامی که هر هفته به خانواده در اصفهان سر می‌زنم، معمولاً عادت دارم نیازمندی‌های اصفهان را هم مرور کنم.
دغدغه‌های زیادی را در محتواهای این نیازمندی‌ها مشاهده می‌کنم:
از آموزش بازاریاب و تماس تبلیغاتی اکیداً ممنوع! گرفته تا استخدام فروشنده و آگهی‌هایی که همه هدفی ندارند جز مشتری‌یابی!

کمتر آگهی را در نیازمندی‌های اصفهان مشاهده کرده‌ام که نیازمندی خود را به شکل صحیحی مطرح نموده باشد.
فرض کنید یک شرکت پخش می‌خواهد افزایش فروش را با استخدام فروشنده و استخدام بازاریاب محقق نماید؛ این به خودیِ خود مسأله بدی تلقی نمی‌شود، اما سؤال اینجاست وضعیت کسب و کارهای اصفهان در مقایسه با دیگر شهرها و استان‌ها چگونه است؟


همه ما می‌دانیم نفوذ در مشتری و پیدا کردن مشتری، یک کارشناس بازاریابی و فروش متخصص را می‌طلبد، اما آیا امروزه جذب کارشناس متخصص از نیازمندی روزانه محقق می‌شود؟ آیا مدیریت صحیح منابع انسانی یک کسب‌وکار از نیازمندی صورت می‌پذیرد؟
بازاریابی تلفنی و بازاریابی مویرگی از شکل‌های معمول در استراتژی‌های توسعه بازار محسوب می‌شوند، اما مسأله شرکت‌ها چیست؟
من معتقدم اقتصاد و بازار اصفهان یک خواب را تجربه می‌کند و در عین حال منتظر یک بهانه برای بیدار شدن از این خواب است.
بسیاری کسبه ساعت 9 و 10 به در مغازه خود می‌آیند، اما بدون شک ریشه این عملکرد، مسائل دیگری است.

امروز با مغازه‌داری صحبت می‌کردم که دغدغه گرفتن ایزو را داشت و علیرغم این که ایزوی خود را گرفته بود، اما جرأت نمی‌کرد تابلوی ایزو را در مغازه جلوی دیدگان مشتی بچسباند؛ علت را جویا شدم، متوجه شدم بدون شناخت متخصص بازاریابی و فروشی که دلسوز و متعهد باشد، اقدام به هزینه و گفتن ایزو نموده است؛ ولی هنوز کارمندان مجموعه از ابتدایی‌ترین اصول صرف‌نظر می‌کنند و یا حتی علیه آن گارد می‌گیرند.

اصفهان در حال گذار از بازاریابی سنتی به بازاریابی مدرن است، به همین دلیل شناخت درست یک مشاور بازاریابی در اصفهان بیش از پیش احساس می‌شود. صدالبته در این بخش نیز تولیدکننده و کسب‌وکاری که در اصفهان فعالیت دارد، با چالش‌های مختلفی روبرو است:
از کمک گرفتن از افراد غیرمتخصص و غیردلسوز تا هزینه برای مدرسین و مشاورینی که تنها به حساب یک مدرک، می‌خواهند به کسب و کار اصفهانی کمک نمایند.

ویژگی های یک مشاور بازاریابی متخصص در اصفهان
1. اصفهان را درست بشناسد ؛
2. فرهنگ و اخلاقیات اصفهانی‌ها را درک نماید؛
3. دارای تحصیلات دانشگاهی در حوزه بازاریابی و فروش باشد؛
4. متعهد، دلسوز و پیگیری صحیحی داشته باشد.

یک مشاور بازاریابی در اصفهان باید تحصیلات مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی را دارا باشد تا بتواند اجزای مختلف کسب‌وکار را به درستی بشناسند و تحلیل نماید. 
منظور از اجزا، محتوا و برنامه‌ریزی است که منافع مصرف‌کننده و صاحب کسب‌وکار را همزمان تأمین نماید.
این مشاور به خوبی می‌تواند ساختار فروش یک شرکت را تعیین و حقوق و مزایا و پورسانت بازاریاب را مشخص کند. مشاور بازاریابی امور دیگر را هم باید راهبری نماید که ان شالله در یادداشت‌های آتی بیشتر به آن اشاره خواهم نمود.

موفقیت شما آرزوی من است 💕. از خدا می خواهم که شما نیز به اهداف و آرزوهای بزرگ خود برسید و آن روز مرا در جشن خود شریک کنید. خوشحال می‌شوم در بخش نظرات، دیدگاه شما را درباره این مطلب بدانم. این وب‌گاه متعلق به خود شماست. اگر احساس می‌کنید نیاز به مشاوره دارید، هم‌اکنون تماس بگیرید.