سوپرمارکت ها و فروشگاه‌ها هر روز بر سنگینی رقابت خود اضافه می کنند.
آینده فروش کالا، سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای چیست؟
آیا سوپرمارکت ها جمع می شوند؟
آیا فروشگاه ها به یکه تازی خود ادامه خواهند داد؟


برخلاف بسیاری از نظریه‌ها و نگاه کارشناسان که معتقدند سوپرمارکت‌ها جمع می‌شوند و رقابت را به فروشگاه‌ها واگذار می‌نمایند، من تصور می‌کنم سوپرمارکت‌های مقاوم و علاقه‌مند به کار خود در ایران، ناگزیر خواهند شد رو به ابزار و روش‌های های بهینه شده برای بازاریابی و فروش خود بیاورند. شاید در حال حاضر خرید کالایی که 10 روز تا انقضایش باقی مانده یک ارزش برای مشتری محسوب بشود، اما ما هر روز شاهد تغییر ذائقه مشتریان به وسواس و دقت در حفظ سلامت خود و خواهان امتیازات بیشتر هستیم.
به عنوان نمونه در آموزش‌ها و مشاوره‌های تخصصی به یک رستوران‌دار در بخش روش‌ روشهای جذب مشتری در رستوران، همواره بر کیفیت و بهداشت غذا تأکید می‌شود؛ ولی می‌بینیم عناصری هم چون موسیقی زنده، اینترنت وای وای رایگان و یک شکل ظاهری زیبا بر جذب مشتری برای فروش بیشتر تأثیر دارد؛ و به همین صورت راههای جذب مشتری در آرایشگاه: آرایشگاهی را در شرق تهران می‌شناسم که برای مشتریان خود، سیستم ارتباطی راه‌اندازی کرده و ابزارهای ارتباطی را به نحو مهندسی شده به گونه‌ای به کار می‌گیرد که از میدان آزادی هم برای اصلاح پیش او می‌آیند.

جذب مشتری با نحوه برخورد با مشتری ارتباط نزدیکی دارد، ولی باید به مسائل دیگر بازارهای به شدت رقابتی و در تلاطم امروز نیز دقت کنیم. در مثال رستوران، گاهی اوقات یک متن تبلیغات نادرست به طور کلی نام یک رستوران را در یک شهر و یا حتی منطقه برای همیشه نابود می‌کند؛ و یا از جهت مثبت آن نیز یک ایده خوب و حتی ساده، تجربه‌ای به یادماندنی در ذهن مشتری خلق می‌کند: رستوران‌داری موفق یعنی تهیه غذایی که پیتزا  فست فودی به جز سوسیس و کالباس های پرنمک و مواد سمی، به شما تحویل دهد! و یا به همین صورت در مثال آرایشگاه: تراکت تبلیغاتی آرایشگاه مردانه و زنانه با یکدیگر باید تفاوت داشته باشد، ولی چگونه؟ بازاریابی آرایشگاه زنانه چه چالش‌هایی نسبت به آرایشگاه مردانه دارد؟ مشاهده می‌کنیم مدیریت اطلاعات بسیار بااهمیت است.

به سوپرمارکت برمی‌گردم:به نظر شما درصد یک سوپرمارکت چقدر باید باشد؟ آن هم با در نظر گرفتن رقابت سنگینِ فروشگاه‌های زنجیره‌ای؟ کمترین سرمایه‌گذای برای سوپرمارکت چندین میلیون تومان است و از طرف دیگر کرایه ماهیانه، سودِ خود مغازه‌دار، خریدهای بعدی و...هزینه‌های پیش‌بینی نشده. پس ابزارهای نظیر ارزان‌فروشی هم الزاماً به معنی راه حل برای افزایش فروش محسوب نمی‌شود. شناخت اجناس مورد نیاز سوپرمارکت، قیمت یخچال، هزینه‌های جانبی یخچال، طراحی سوپرمارکت، فروش‌های تلفنی، پیک رایگان و...نیز بخش‌هایی از قسمت‌های مختلف کسب و کار سوپرمارکت هستند.

با گفتن نکات بالا در نهایت این پرسش مطرح است که آیا با شرایط فعلی، افزایش فروش سوپرمارکت رؤیایی ساده است و یا تلاشی جانفرسا با هزینه‌های فراوان؟
در پاسخ تحلیلی به این پرسش که تیتر مطلب ما را هم شامل می‌شود، باید گفت سوپرمارکت‌ها در صحنه رقابت جدید هم می‌توانند دوام بیاورند اما با شرایط و رعایت پارامترهایی.

1. حفظ ارتباط با مشتریان به بهتر شکل ممکن و با کمک متخصصین کارآزموده
2. افزایش کیفیت کالاهای فروشی
3. تأکید بر معیارهای انسانی بازاریابی
4. توجه به مکان و فضای سوپرمارکت به عنوان یکی از امتیازات مهم رقابتی
5. خدمات ارزش افزوده به مشتریان(نظیر پیک رایگان برای اهالی محله و ایجاد سیستم بازاریابی بهینه شده)
6. استفاده از طراحی‌های تخصصی فروشگاهی به منظور ایجاد حس بهتر برای مشتری

علیرغم ظاهر اولیه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای به زودی آن قدر در رقابت بین خود درگیر می‌شوند که از فرصت طلایی به دست آمده، سوپرمارکت‌ها هم چون جنگجویان چریکی بیشترین بهره را خواهند برد. شاید تنها و تنها یکی از چالش‌های بزرگ آینده رقابت بین سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها، خرید‌های جمعی سوپرمارکت‌ها باشد:
تصور کنید 100سوپرمارکت اقدام به خرید گروهی کالاهای مورد نیاز خود بکنند؛ شاید خنده‌دار و ناممکن به نظر برسد، ولی آیا می‎شود گفت این اقدام بعید است؟
تمامی شش مورد یاد شده در بالا، هر کدام به تنهایی می‌توانند چالش‌های متعدد برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها ایجاد کنند. إن‌شالله در مطالب بعدی بیشتر به این موضوع خواهم پرداخت.

موفقیت شما آرزوی من است 💕. از خدا می خواهم که شما نیز به اهداف و آرزوهای بزرگ خود برسید و آن روز مرا در جشن خود شریک کنید. خوشحال می‌شوم در بخش نظرات، دیدگاه شما را درباره این مطلب بدانم. این وب‌گاه متعلق به خود شماست. اگر احساس می‌کنید نیاز به مشاوره دارید، هم‌اکنون تماس بگیرید.