به واسطه شرایط جدیدم در زندگی، رفت و آمدم به اصفهان بیش از قبل شده است.
اصفهان شهری است که علیرغم پتانسیل‌های فراوان، در بازاریابی و فروش(چه در داخل و چه در حوزه صادرات) عقب مانده و یکی از بزرگترین دلایل این معضل که بر اقتصاد این استان هم بی تأثیر نبوده است، ارائه غیرمطلوبِ اطلاعات و یا اطلاعاتِ نادرست به شرکت‌ها و کسب‌وکارها در اصفهان است.
در این بین برخی مؤسسات و افراد غیرمتخصص نیز با ارائه محتواها و راهکارهای غلط، به ادامه وضعیت موجود دامن زده‌اند.


چندی پیش که برای مشاوره بازاریابی به مدیری به نزدیکی میدان نقش جهان اصفهان رفته بودم، فرصتی فراهم شد تا دقایقی با مدیر یک کسب‌وکار در بخش صنایع دستی، گپ و گفتی داشته باشم.
در خلال گفتگویی که تنها 10دقیقه و شاید هم کمتر صورت گرفت، متوجه شدم کسب‌وکارها در اصفهان از ابتدایی‌ترین گزینه‌های بازاریابی و فروش در عصر جدید نه تنها اطلاعی ندارند که بعضاً در صورتی که در گذشته نیز مواردی را دیده و یا شنیده‌اند، کماکان اصرار بر ادامه روش‌های پیشین خود دارند.
به عنوان مثال یک کارگاه و فروشگاه قلم زنی را در نظر بگیرید که در یک گوشه بازار اصفهان قرار دارد. سبک سنتی و مدل ارتباط با مصرف کنندگان به این صورت بود که مشتری، بر مبنای شناخت به قضاوت در مورد کالاها می‌پرداخت. این قضاوت از قیمت انواع تابلو قلم زنی گرفته تا مکان عرضه را شامل می‌شد؛ اما آیا امروز نیز این مدل پاسخگوی نیاز این کسب‌وکار و در مقیاس کلان: اقتصاد اصفهان است؟

مشتریانِ امروز در تلاش برای رفعِ نیاز خود، به دنبال منافع خاصی از محصولات هستند. مصرف کننده امروزی، هر کالا را به عنوان مجموعه‌ای از ویژگی‌ها بررسی و ارزیابی می‌نماید که مجموع منافع حاصل از آن‌ها، نتیجه فروش و یا عدم فروش کالا را مشخص می‌کند. به همین دلیل نقشِ مهم مشاوره بازاریابی در اصفهان به منظور بهبود اقتصادِ استان بسیار بااهمیت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.
شاید نبودِ مشاوره بازاریابی اصولی سبب شده که اصفهان، رشدِ چشم‌گیری در صادراتِ غیرنفتی نداشته باشد: هنوز هنرمندان اصفهان به طور عمده، منتظر مشتری ایرانی و اگر خدا بخواهد! چند مشتری از سایر کشورها هستند که بالاخره از آثار ساخته شده در مغازه، یکی دوعدد را بپسندد و خریداری نماید.


می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که بازار و اقتصادِ اصفهان، نیازمند مشاوره بازاریابی از جنس مسئولانه و تخصصی است؛ اگر چه در معنای عام به کلید واژه "مشاوره بازاریابی" و امثالهم به هیچ عنوان معتقد نیستم، چرا که به نظر من این فعالیت، فعالیتی فاقد ارزش افزوده حقیقی، نمایشی کاذب و در نهایت بدون مسئولیت در قبال کسب‌وکارهاست: در تماسِ دیگری که از مدیر یک کسب‌وکار در اصفهان داشتم، دغدغه فروش کالاهای خود را داشت که علیرغم داشتن ویژگی‌های متمایز و با وجود شرکت در کارگاه و کلاس های آموزش بازاریابی و فروش در اصفهان و نیز گرفتن مشاوره از مشاورین به اصطلاح بازاریابی و فروش، موفق به این امر نشده بود.

مشاوره بازاریابی تخصصی، سبب می‌شود شرکت و کسب‌وکار در اصفهان بتواند فروش را فرایندی سیستمی ببیند و به آن بپردازد. این سیستم اجزایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: ساختارِ کارکنان فروش، حقوق و مزایا و پورسانت بازاریاب و کارشناس فروش، شرح وظایف کارشناسان فروش و بازاریابی، شناسایی و تعیین بازار هدف، طرح ریزی برنامه تماس و پیگیری مشتریان، ایجاد و اصلاح فرم ها و قرارداد های واحد فروش، ایجاد بانک اطلاعات مشتریان، قیمت گذاری محصولات و تخفیفات، طراحی سیستم توزیع محصول، برنامه بازاریابی و فروش، پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان، طرح ریزی سیستم اعتبار سنجی مشتریان، پیش بینی فروش و طراحی پلان تبلیغات و بودجه ریزی آن.

اگر یک سیستم فروش به شکل صحیح طراحی بشود، خریدار از بین گزینه‌ها، ترجیحاتی را مشخص و انتخاب می‌کند که آن سیستم به وی ارائه می‌دهد. توجه داشته باشیم باید بین "قصد خرید" و "تصمیم به خرید" تفاوت قائل بشویم، چرا که این تفاوت معنای فروشِ واقعی را بیان می‌کند. به عنوان مثال قصدِ خرید بر اساس معیارهایی هم چون درآمدِ خانواده، قیمت مورد انتظار و مزایای مورد انتظار کالا شکل می‌گیرد، اما تصمیم به خرید از معیارهای کاملاً متفاوت و جداگانه‌ای صورت می‌پذیرد.


در رسانه‌ها و ارتباطات خود همیشه تأکید می‌کنم که من مشاور نیستم و به طور معمول در تماس‌های تلفنی 2-3 دقیقه‌ای هم تلاش می‌کنم تخصص، اطلاعات و تجربیات خود را به نحو مؤثر برای آن شرکت و کسب‌وکار بهینه بکنم و در نهایت به یک اجرا برسیم.
مورد مذکور چندمین کسب و کاری در بخش ورزش و تفریحات بود که احساس کردم به دنبال شرکت بازاریابی در اصفهان است، چرا که علیرغم ارسال اطلاعات و مزیت‌هایی برای کالاهایش، برنامه‌ای برای فروش نداشت؛ و هم اکنون که این مطلب نگارش می‌شود، در مرحله‌ ارزیابی یکدیگر هستیم که آیا به یازدهمین همکاری عملیاتی من در اصفهان منجر می‌شود یا خیر.

به عنوان جمع بندی موارد باید عرض کنم بازاریابی بخش‌بندی مشتریان هدف است، اما هدف‌گذاری مشتریان با پارامترهایی صورت می‌گیرد که هر روز در حال تغییرات مداوم است و باید آن‌ها را به طور تخصصی رَصَد و پیگیری نمود.

© این پایگاه شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم نیست و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع، پیگرد از طرف خدا دارد! و کسب هر منفعت مادی و معنوی بدون رعایت امانت‌داری، حلال نیست؛ از این که هر گونه کپی‌برداری را با درج لینک و هماهنگی و کسب اجازه تلفنی با اینجانب انجام می‌دهید، سپاسگزارم.
موفقیت شما آرزوی من است 💕. از خدا می خواهم که شما نیز به اهداف و آرزوهای بزرگ خود برسید و آن روز مرا در جشن خود شریک کنید. خوشحال می‌شوم در بخش نظرات، دیدگاه شما را درباره این مطلب بدانم. این وب‌گاه متعلق به خود شماست. اگر احساس می‌کنید نیاز به مشاوره دارید، هم‌اکنون تماس بگیرید.