هوش هیجانی و هوش اجتماعی ما را توانمند می‌کنند تا هیجانات و رفتار خود، دیگران، مشکلات و تعارضات را مدیریت کنیم و با سایر افراد و مسائل محیطی، ارتباط مؤثر برقرار نماییم. هوش هیجانی هم چنین احتمال نتیجه گیری مثبت از تصمیمات ما را بالاتر می‌برد و البته مزیت‌های دیگر که در این مجال نمی‌توان به همه آن‌ها اشاره نمود.
اما این ویژگی مثبت در روانشناسی بازاریابی و فروش بسیار چالش برانگیز است؛ خصوصاً در مواردی که مدیران شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکار به ویژه استارت اپ ها، به دنبال راهکارهای عملی افزایش فروش برای کالا یا خدمات خود هستند. هوش هیجانی، تأثیر بسیاری مهمی در متقاعد شدن مشتریان برای خرید دارد. در جلسه مشاوره‌ای که در خدمت مدیرعامل شرکتی بودم، فرایند ساخت‌یافته و رسمی برای کشف نیازهای جدید مشتریان را همسو با بازارهای جدید مشاهده نکردم. از طرف دیگر عدم توجه به هوش هیجانی، مشکلات متعددی را در نهایی کردن فروش توسط کارشناسان و مدیران فروش ایجاد کرده بود:
- عدم امکان رقابت مؤثر با رقبا به دلیل عدم خلق تمایز مفید
- عدم شناسایی نیاز جدید مشتریان و خریداران
- توجه نکردن به روندهای جدید بازار
- عدم سازگاری با فضای رقابت آینده


مشکل بزرگ این شرکت، الگوبرداری غلط و غیرکاربردی از بسیاری از  شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مشهور و صاحب‌نام بود:
چگونه یک کسب و کار ایرانی می تواند از سونی یا اپل الگوبرداری نماید؟
مسأله فوق غیرممکن نیست، اما باید مسائلی را در این الگوبرداری لحاظ نمود که خود سلسله مقالات متعدد و جداگانه ای را طلب می‌نماید. هوش هیجانی نقش بسیار با اهمیتی در شناسایی رویکردهای بازارمحور برای شرکت ها و کسب و کارها دارد چرا که هیچ استراتژى در یک بنگاه تجارى براى همیشه تداوم ندارد. به همین دلیل، نوآوری استراتژی، استراتژى کسب‌وکار یک بنگاه را با هدف خلق ارزش جدیدى براى مشترى و بنگاه تغییر می‌دهد.

مفهموم بالا شاید کمی پیچیده به نظر برسد، بنابراین یک مثال ساده و کاربردی را اشاره می‌نمایم.
در بازاریابی نوین و نهایی شدن فروش، نقش پراهمیت بازاریابی دیجیتال بر افراد متخصص و اهل مطالعه پوشیده نیست؛ اما چرا بازاریابی دیجیتال و استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام و سایر رسانه‌های پراهمیت، رضایت لازم را برای صاحبان کسب و کار به ارمغان نمی‌آورد؟ شاید مهم‌ترین دلیل این عبارت است: عدم توجه به هوش هیجانی.
امروزه بودجه بازاریابی، حوزه های متعددی همچون شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل و موبایل را پوشش می‌دهد؛ ولی این پوشش چقدر با معیارهای انسانی مشتریان سروکار دارد؟
در تحقیقات بازاری که برای مؤسسه ای خدماتی داشتیم، به نتایج حیرت آوری برخورد کردیم: نزدیک به 80% شرکت ها و کسب و کارها از هزینه خود برای بازاریابی رضایت نداشتند و این موضوع به شرایط اقتصادی و یا محدود شدن بازارها، ارتباطی نداشت.
هوش هیجانی در روانشناسی بازاریابی و فروش به معنی باهوش بودن در کلیه فرایندهاست. در دنیای کسب و کار یکی از مزایای رقابتی برای شرکتها وجود افرادی با هوش مدیریتی  Management Intelligence برای مدیریت مطرح می باشد که از اهمیت بالایی نیز برخوردار بوده و سازمانها و شرکتها را بر آن می دارد تا با شناسایی و پرورش هوش پنجگانه افراد در دنیای امروز، خود را در رقابت فشرده و سخت شرایط موجود و آینده به عنوان پیروز میدان مظرح نمایند.

با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا باید به این نکته اذعان کرد که اهمیت هوش هیجانی برای کسب و کارها کاملاً نسبی است؛ این به این معنی است که در بسیاری موارد هوش هیجانی تنها یک کاربردِ تجاری دارد.
فروش و بازاریابی بیش از مهارت‌های فنی، به مهارت های ارتباطی کسب و کارها بستگی دارد و این مهارت ارتباطی تمامی فرایندها را شامل می شود که روابط عمومی، تنها بخش کوچکی از آن است.
هوش هیجانی در بازاریابی و فروش یک نگرش است که باید به شکل صحیح در سیستم فروش و توسط مشاور متخصص پیاده سازی شود.


این پیاده سازی فرایندهایی را شامل می شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
- تعیین حقوق و مزایا و پورسانت بازاریاب و کارشناس فروش
- تعیین شرح وظایف کارشناسان فروش و بازاریابی
- ایجاد و اصلاح فرم ها و قرارداد های واحد فروش
- شناسایی و تعیین بازار هدف
- ایجاد بانک اطلاعات مشتریان
- قیمت گذاری محصولات و تخفیفات
- طراحی سیستم توزیع محصول
- طراحی پلان تبلیغات و بودجه ریزی آن
- طرح ریزی سیستم اعتبار سنجی مشتریان
- آموزش بازاریابی و آموزش فروش ویژه کلیه افراد موثر در امر فروش

به عنوان مثال در تبلیغاتی که در آن‌ها از خاصیت هوش هیجانی بهره برداری شده است، تاثیرگذاری دو برابری نسبت به آن دسته از تبلیغات داشته‌اند که عامل منطق و استدلال در آن‌ها بیشتر بوده است.
پس نتیجه می گیریم هوش هیجانی را در بازاریابی و فروش باید جدی گرفت، اما نحوه تعامل با این مسأله برای هر کسب و کار به شدت تخصصی و مبتنی بر علم و تجربه کاربردی است.

© این پایگاه شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم نیست و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع، پیگرد از طرف خدا دارد! و کسب هر منفعت مادی و معنوی بدون رعایت امانت‌داری، حلال نیست؛ از این که هر گونه کپی‌برداری را با درج لینک و هماهنگی و کسب اجازه تلفنی با اینجانب انجام می‌دهید، سپاسگزارم.
موفقیت شما آرزوی من است 💕. از خدا می خواهم که شما نیز به اهداف و آرزوهای بزرگ خود برسید و آن روز مرا در جشن خود شریک کنید. خوشحال می‌شوم در بخش نظرات، دیدگاه شما را درباره این مطلب بدانم. این وب‌گاه متعلق به خود شماست. اگر احساس می‌کنید نیاز به مشاوره دارید، هم‌اکنون تماس بگیرید.