ایده‌آل یک بنگاه اقتصادی که کالا و خدماتی را ارائه می‌دهد، فروش نقدی و گردش حقیقی پول است. همه ما از چک برگشتی و وصول نشدن طلب‌هایمان وحشت داریم. شاید به همین دلیل فروشگاه‌های اینترنتی برای بسیاری فعالین اقتصادی جذاب بود و هست، چرا که مشتری بعد از تحقیق به گزینه‌ای می‌رسد که حاضر است بهای آن را به صورت نقدی پرداخت کند تا مالکِ آن کالا یا خدمت بشود.
به همین دلیل اهمیت محتوای یک وب‌سایت و یا شبکه اجتماعی بسیار بالاست، اما پراهمیت‌تر از آن، برنامه و استراتژی تهیه، انتشار و رصدِ این محتواست: چگونه یک وب سایت و یا محتوای شبکه اجتماعی می‌تواند فروش مؤثری در کالا، خدمات و یا یک تخصص خاص به وجود آورد؟ چشم‌وهم‌چشمی از خصلت عمده ایرانیان در ارتباطات و رقابت‌هاست و عرصه بازاریابی و فروش نیز از این قضیه مستثنی نیست. روزگاری داشتن یک www و یک ایمیل که بر روی کارت ویزیت درج بشود، یک اقدام غیرعادی و جدید به نظر می‌رسید؛ اما امروزه نداشتن وب‌سایت و شبکه اجتماعی غیرمنطقی و عجیب به چشم می‌آید.

پس در این بازار پررقابت باید چگونه عمل نماییم تا باکیفیت‌ترین نتیجه را دریافت کنیم؟ بازار رقابت کامل در اقتصادِ خرد تفاوت‌هایی با بازار رقابت انحصاری دارد و چنین رقابت‌هایی با در نظر گرفتن عواملی که بیانِ آن‌ها مجالی دیگر را می‌طلبد، در ایران بسیار پرچالش‌تر است. به همین دلیل باید گفت استراتژی محتوا و شناخت رفتار مشتری، نقش کلیدی اساسی در یک رقابت همراه با ریسک در بازار دارد. اگر بخواهم به دلیلی بر این موضوع اشاره نمایم، دغدغه مدیر مؤسسه حقوقی و وکالتی است که طی یک تماس تلفنی، علیرغم داشتن وب‌سایت پر از محتوا، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و... از روند فعالیت مؤسسه به هیچ عنوان رضایت نداشت و دغدغه فروش بیشتر را دلیل تماس خود اعلام می‌کرد. در مشاوره‌هایی که به این مجموعه داده شد، به خوبی این نکته محرز شد که نبودِ شناخت صحیح از مشتری، باعث عدم نتیجه گیری عمده فعالیت‌های بازاریابی و فروش آن مؤسسه بوده است که به طور غیرمستقیم در مدیریت هزینه‌ها به ویژه زمان هم مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

شناخت و دسته بندی مشتریان

به عنوان مثال نرم‌افزارهای ارتباطی در تلفن همراه امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه کسب‌وکارها به ویژه در حوزه‌های بازاریابی و فروش قرار گرفته‌اند. تلگرام نیز یکی از پرکاربردترین این نرم‌افزارهاست که در محبوبیت آن رسانه‌ها و صفحات زیادی صحبت کرده و می‌کنند؛ اما در علم بازاریابی و فروش در مقام یک مدیر عامل و یا مدیر فروش به این ابزارها چگونه باید نگاه کنیم؟ آیا خرید ممبر کانال تلگرام کار صحیحی است؟ خرید ممبر فیک ارزان چطور؟ آیا کانال تلگرام 100K به معنی موفقیت در بحث فروش است؟
اجازه بدهید مطلب را حول یک مطلب منتشر شده از یک مدیر فروش یکی از شرکت‌های ایرانی توضیح بدهم که هم درس‌های فراوان و هم جای تأسف بسیار دارد که بیش از پیش نشان می‌دهد چرا ما در بازاریابی و فروش بین‌الملل علیرغم وجود این همه مدرس و مشاور، موفق نبوده‌ایم؛ لطفاً این متن را با دقت بخوانید:
" به ما بپیوندید...
با سلام و عرض ادب. 
...(فامیل مدیر فروش مطلب امروز ما ! )هستم .
میشه ازتون دعوت کنم عضو کانال تلگرام ما بشید؟
به یاری شما نیازمندم... ممنونم... تا جمعمون خیلی بزرگ بشه..."
نظرتان چیست؟ پاسخ با خودِ شما!

استراتژی بازاریابی محتوا با در نظر گرفتن رفتارِ مشتری، بر مبنای مراحل و خواندن چند کتاب یا مقاله ایجاد نمی‌شود. شناخت رفتار مشتری به مغز متفکر و تحلیلِ تخصصی نیاز دارد تا بتواند فرایند شما را از سایر کسب‌وکارها متمایز و برای مشتری و بازار هدف، ارزشِ حقیقی ایجاد کند. باید بپذیریم اگر محتوای یک وب‌سایت استراتژی مشخصی در راستای رفتار مشتری نداشته باشد، شکست می‌خورد و بر روی همه چیز اعم از هزینه‌ها، حقوق کارمندان، نظم سازمانی و حتی حیاتِ خود کسب‌وکار اثر می‌گذارد. به همین دلیل فعالیت مدیران بازاریابی باید بیش از پیش ارزیابی شود: مدیر بازاریابیِ غیرمتخصص در تحلیلِ فرایندها، نمی‌تواند استراتژی صحیحی را پیاده کند. استراتژی غیرصحیح مشکلات فراوانی را برای فعالیت ایجاد می‌نماید؛ به عنوان نمونه، سبب تأکید بیش از حد بر نامِ تجاری(به جای مشتریان) خواهد شد؛ و یا این که مخاطبان بسیار گسترده‌ای هدف فعالیت‌های بازاریابی قرار می‌گیرند که در عمل موجب فروش نهایی نمی‌گردند. پس شناخت عوامل مؤثر بر رفتار مشتری، نقطه قوت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در میدان رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ و برندها هستند که باید با کمک متخصص و کارشناس صاحب ایده و خلاقیت، برنامه ریزی و پیاده سازی بشوند.

پرسشی در اینجا مطرح می شود که عوامل مؤثر بر رفتار مشتری را چگونه باید شناخت؟ در پاسخ باید گفت هر شرکت و کسب‌وکار باید نقشه راه جامعی را برای این موضوع با کمک یک متخصص برنامه‌ریزی و اجرا نماید. این برنامه اگر با معیارهای منطبق بر اصول حاکم بر بازار ایران تدوین بشود، از اجرای خوبی نیز برخوردار خواهد بود که در مطالب آتی به این مبحث بیشتر خواهیم پرداخت.

© این پایگاه شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم نیست و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع، پیگرد از طرف خدا دارد! و کسب هر منفعت مادی و معنوی بدون رعایت امانت‌داری، حلال نیست؛ از این که هر گونه کپی‌برداری را با درج لینک و هماهنگی و کسب اجازه تلفنی با اینجانب انجام می‌دهید، سپاسگزارم.
موفقیت شما آرزوی من است 💕. از خدا می خواهم که شما نیز به اهداف و آرزوهای بزرگ خود برسید و آن روز مرا در جشن خود شریک کنید. خوشحال می‌شوم در بخش نظرات، دیدگاه شما را درباره این مطلب بدانم. این وب‌گاه متعلق به خود شماست. اگر احساس می‌کنید نیاز به مشاوره دارید، هم‌اکنون تماس بگیرید.